Controlling financiar,
ca la cele mai performante multinaționale.
Cum?
ca la cele mai performante multinaționale.
Cum?
pașii transformării
înainte ...
nu cunoaștem costurile de proiectare
și nici costurile directe datorate furnizorilor (subcontractori, geo, topo, verificatori proiecte, eventuale deplasari-cazari)
nu știm ponderea costurilor indirecte
eventual cunoaștem ordinul lor de mărime
unele proiecte sunt pe minus, altele pe plus
cu puțin noroc avem mai multe pe plus și ieșim pe profit
și după implementare
știm exact costurile directe pe fiecare proiect
atât cele interne (de proiectare), dar și cele datorate furnizorilor care se referă strict la câte un proiect
am determinat ponderea costurilor indirecte
pe baza unor analize anterioare
știm în timp real rentabilitatea fiecărui proiect
cunoaștem veniturile (facturi emise pe proiect), dar și costurile directe și indirecte, implicit rentabilitatea proiectului
Costul direct pe proiect - un indicator esențial
Înainte de implementare nu știam valoarea costurilor directe, nici a celor salariale (datorate orelor de lucru) și nici a celor legate de furnizori.
Odată cu implementarea, am înțeles că ponderea și valoarea costurilor directe reprezintă și un indicator de competitivitate.
Valoarea acestora trebuie menținută la valori rezonabile.
Valoarea acestora trebuie menținută la valori rezonabile.
Costurile legate de orele de lucru se calculează automat, vezi detaliile aici.
Valoarea costurilor directe legate de furnizori (lucrări de proiectare date lor, evaluări geo și topo, eventuale alte expertize, costul cu verificarea proiectelor, eventuale deplasări) sunt înregistrate pe proiect atunci când intră facturile (prin alegerea proiectului in campul Cont analitic - vezi in dreapta).
În orice moment putem verifica costurile directe, tipul și valoarea acestor costuri.
În orice moment putem verifica costurile directe, tipul și valoarea acestor costuri.
Costurile indirecte - inamicul invizibil al rentabilității
Înainte aveam doar o vagă idee despre tipul și valoarea acestor costuri.
Chirie sediu, costuri de regie, licențe CAD,
leasingul și reparațiile mașinilor, trainingul angajaților - toate intrau într-o oală mare.
Le plăteam din moment ce aveam fonduri pentru ele.
Acum lucrurile staun un pic diferit. Am creat câteva centre de cost indirecte (de ex fiecare mașină în parte, costuri legate de sediu, etc), putem monitoriza cheltuielile defalcat. Poate cel mai important: pe baza unei analize din costurile anului anterior am stabilit ponderea costurilor indirecte din total costuri (X% indirecte, Y% directe, X+Y=100%). Acest procent este utilizat pentru a simula împărțirea costurilor indirecte pentru fiecare proiect în parte.
Situația financiară a proiectelor în timp real
Înainte: nu puteam să-mi imaginez cum ar fi să văd în timp real situația financiară a proiectului. Primeam datele de la contabilitate (cu întârzierea de 1 lună, adică undeva pe data de 20 știam situația per firmă pentru luna anterioară), care mai mult mă stresa, decât mă ajuta.
Acum știu exact situația financiară în timp real a fiecărui proiect în parte.
Văd evoluția costurilor directe de proiectare, a costurilor directe datorate furnizorilor și pe baza unei estimări și valoarea costurilor indirecte pe proiect, respectiv veniturile.
Dacă bugetul unui proiect este pe roșu (în minus), atunci pot să verific motivul: lucrăm ineficient, avem prea multe modificări fără venit suplimentar, nu am facturat la timp...
Toate aceste informații sunt la un click distanță, timpul nostru de reacție la provocări s-a îmbunătățit considerabil, luăm decizii mult mai rapid.