Ce să aleg, un software CRM sau un ERP?


În ultima perioadă mai mulți clienți m-au întrebat despre diferența dintre softurile CRM și ERP.
Cred că este util să atingem acest subiect, să clarificăm care este diferența dintre aceste două sisteme software și care sunt situațiile în care una dintre aceste sisteme este avantajos să fie implementat și folosit de către Tine.


Ce înseamnă de fapt CRM și ERP?

Să începem cu clarificarea termenelor folosite:

  • CRM = client relationship management, gestionarea relațiilor cu clienții
  • ERP = entreprise resource planning, planificarea resurselor firmei

CRM este un software care acoperă activitățile din cadrul unei firme care sunt legate de client.
În mod tipic într-un CRM vei putea trata următoarele: gestionarea oportunităților, ofertarea, gestionarea comenzilor client, generare factură din comandă, plata facturilor.

ERP este un software (un pic J) mai mare, care acoperă de regulă și activități în care se gestionează resursele firmei, cum ar fi: stocuri, servicii/resurse umane/ore lucrate, producție și gestionarea detaliată a banilor firmei (CashFlow, bugete, etc).
Un ERP uneori acoperă și activități suport, cum ar fi: aprovizionarea, mentenanța, parcul auto, etc.

Dacă este să facem o comparație, cred că nu greșim foarte mult dacă spunem că:

  • un ERP bun acoperă cam 85-90% din toate activitățile firmei (având inclusiv modul CRM),
  • pe când un CRM acoperă undeva la 20-25% din acestea.

Adică există o diferență semnificativă între ele!

 

Care este situația în care merită să implementezi un CRM?

CRM deregulă acoperă activitatea colegilor din marketing, vânzări și facturare.

Eu zic că dacă ai cel puțin doi-trei oameni de vânzări, și încă unu-doi colegi implicați în marketing și facturare, atunci deja merită să te gândești să implementezi un CRM.

Te va ajuta să ai mai multă transparență, un control mai mare asupra lead-urilor și oportunităților, să vezi de aproape cum își desfășoară activitatea colegii din vânzări (contacte, follow-up, etc).
Vei înțelege care om de vânzări cât este de eficient (din câte lead-uri, câte oferte și câte comenzi rezultă, etc).

O altă situație în care are sens să implementezi un CRM, este când deja firma ta este mai mărișoară (40-50 de angajați) și ai deja un ERP, dar care din nefericire nu are modul de CRM.
În astfel de cazuri CRM vine cumva în completarea soluției deja existente, dar fără să ai și o integrare a celor două sisteme (care pe alocuri va crea lipsuri, neplăceri).

Când este mai bine să implementați un ERP (în două etape)?

În caz că ai deja 10-15 de angajați și ai planuri ambițioase, atunci eu zic să ai în vizor un ERP care are și modul de CRM. În astfel de cazuri:

  • poți să faci primul pas - de implementare CRM- prima dată și te bucuri deja de beneficiile unui CRM fără costurile mai măricele ale unui ERP,
  • urmând ca în funcție de evoluția firmei să faci al doilea pas de extindere din CRM către ERP, atunci când crezi că a venit momentul oportun.

Are sens să mergi în această direcție, dacă știi unde vrei să ajungi(adică firma ta are o misiune, o viziune și o strategie clară), și parcurgi practic cele două etape pe rând, în funcție de dezvoltarea organică a firmei tale.

Astfel vei avea un sistem ERP full integrat care are și componenta CRM, în schimb costurile vor apărea în trepte (în paralel cu noile nevoi și obiective ale firmei tale).

Un sistem ERP full integrat (care are și componenta CRM) este net superioară unei soluții compuse din 2 sisteme separate.
Costurile mai mici, sincronizare nativă a datelor (produse, prețuri, clienți, etc) este asigurată, vezi rapoarte de performanță care arată imaginea completă a firmei.


Deci, dacă crezi că este momentul să discutăm despre digitalizarea firmei tale (în 1 sau 2 pași), atunci te rog să completezi formularul de contact.

Poate găsim și o finanțare din fonduri în perioada aceasta (de ex. proiectele de finanțare Scale-up sau Digitalizare pentru firme din Regiunea Centru).

Ernő Jancsó, soft4biz