Implementări ERP în cifre și concluzii desprinse pe baza acestora - Partea 1
6 statistici privind implementarea de software ERP
Pentru o implementare ERP de succes, companiile trebuie să aibă o viziune clară a ceea ce se așteaptă de la noul software pentru a crea coerență în întreaga organizație.
Alegerea furnizorului ERP potrivit și numirea unei echipe interne de implementare sporesc șansele de succes ale proiectului. Organizarea și comunicarea continuă sunt esențiale.
Deși implementările ERP pot fi o provocare, datele și statisticile arată că multe companii își îndeplinesc și chiar depășesc așteptările interne în ceea ce privește eficiența implementării.
Echipa Netsuite ERP (Oracle) a publicat recent un nou sondaj (link) privind implementarea software-ului ERP, iar noi folosim cifrele lor pentru a încerca să tragem câteva concluzii utile pentru noi (și pentru clienții noștri).
- Companiile care au implementat cu succes un sistem ERP au observat rezultate pozitive în ceea ce privește următorii factori:
- sprijin managerial intern pentru echipă (partea clientului),
- programe bune de gestionare a schimbării, schimbare planificată și organizată, transformare conștientă
- diligența necesară, atenția deosebită acordată detaliilor
Acest lucru subliniază faptul, constatat și în multe alte sondaje, că doar furnizorul de ERP (oricât de experimentat și capabil ar fi) nu va putea face din proiect un succes.
Din partea clientului, conducerea și managerii intermediari au un rol important în succesul implementării.
O implementare ERP va avea succes dacă clientul se pregătește în mod conștient pentru schimbare, are obiective specifice și se îndreaptă în mod planificat spre atingerea acestora și este sprijinit în mod eficient de către furnizorul ERP.
- La întrebarea care a fost cauza celei mai mari probleme în timpul implementării, doar 12% dintre respondenți au menționat calitatea slabă a software-ului.
Pe piața ERP există soluții bine consolidate, cu o bază mare de utilizatori. Dacă un client alege una dintre acestea, există șanse mari să nu-și complice prea mult viața. Cel puțin calitatea software-ului nu va fi o problemă, permițând mai mult timp pentru a învăța și a atinge obiectivele proiectului.
- După implementarea ERP, 49% dintre companii au declarat că toate procesele de afaceri au fost îmbunătățite (au devenit mai rapide și/sau mai eficiente din punct de vedere al costurilor). Doar 5% dintre companii au declarat că nu au înregistrat nicio îmbunătățire.
Software-ul ERP este doar un instrument în sine, nu va face compania profitabilă, din păcate. Succesul constă în atingerea obiectivelor, nu în obținerea succesului. Pentru a realiza acest lucru, compania trebuie să aibă obiective specifice pentru implementarea software-ului ERP și, împreună cu furnizorul ERP, trebuie să le implementeze pas cu pas.
- Nevoia de personalizare este discutată pe tot parcursul introducerii. Situația în acest sens este următoarea:
- 20% nu au avut nevoie de personalizare,
- 10% au avut nevoie de o adaptare minoră,
- 33% au avut nevoie de o anumită personalizare,
- 37% au avut nevoie de o personalizare semnificativă.
Personalizarea (dezvoltarea de software) aduce întotdeauna un risc suplimentar pentru proiectul ERP, ȘI mărește bugetul ȘI prelungește termenul limită pentru punerea în funcțiune. Așadar fiți prudenți!
Este foarte important să înțelegeți clar acest lucru de la început. Cheltuiți bani și timp pentru dezvoltare doar dacă acest lucru este absolut necesar (de exemplu, pentru a încorpora un avantaj competitiv al companiei în software-ul ERP).
În toate celelalte cazuri, amânați personalizarea pentru mai târziu. Atunci când aveți suficientă experiență (de exemplu, după cel puțin 3 luni de utilizare), puteți reanaliza situația și veți avea timp să luați decizii mult mai bune.
- În ceea ce privește termenele de implementare a ERP de către companii așa arată sondajul:
- 13% au implementat mai devreme decât se așteptau,
- aproape jumătate (49%) a terminat implementarea la timp,
- 27% a terminat implementarea puțin mai târziu,
- 11% au implementat cu mult înainte de termenul planificat (go-live).
Merită să planificați în mod realist, cu termene limită. Furnizorii de ERP înțeleg adesea mai bine riscurile și oportunitățile după mai multe implementări și pot propune clientului termene limită bazate pe ”legea numerelor mari".
Întotdeauna există unul sau două lucruri noi care apar în timpul implementării, plus că implementarea ERP trebuie să se facă în paralel cu activitatea de zi cu zi, ceea ce presupune un efort suplimentar pentru echipa clientului.
- Diversificarea din mers a obiectivelor proiectului inițial a fost principalul motiv pentru care companiile au depășit bugetul în timpul implementării.
În cadrul proiectelor noastre, am constatat adesea că apetitul pentru noi module și personalizări apare pe baza "pofta vine mâncând", atunci când planul inițial de implementare este extins la noi module și personalizări.
În principiu, acest lucru ar putea fi un lucru bun, dar, din nou, prezintă riscuri, costuri suplimentare și termene prelungite.
Rezistați tentației și nu cedați, dar notați-vă ideile. Întotdeauna va exista o a doua sau a treia rundă în care aceste idei pot fi duse mai departe și, cu mai multe cunoștințe și experiență, pot fi luate decizii mult mai bune.
Dacă doriți să vă eficientizați afacerea prin digitalizare, completați formularul de contact, vă vom suna pentru a programa o discuție online pe această temă.